Værdigrundlag

Børnesyn og værdigrundlag i Bifrost:
I Bifrost har det at være barn en værdi i sig selv. Vi værner om det gode børneliv og sørger for at der er tid, rum og ro til at være barn. Vi opfatter børn som kompetente og selvstændige og vi mener, at alle børn har ret til at blive set, hørt og forstået i trygge, nærværende og tillidsfulde relationer. Vi lytter til børn, inddrager deres perspektiver og vi giver dem en demokratisk stemme i vores fælles hverdag, hvor vi møder dem kærligt og anerkendende med positive forventninger. I Bifrost værner vi om børns ret til at være forskellige og til at udvikle sig i forskelligt tempo. Her støtter og guider vi børn i deres udvikling og læring, så de får succesoplevelser og opbygger selvværd og selvtillid. I Bifrost får børn lov til at lege og fordybe sig, fordi det er nemlig gennem legen og den legende tilgang, at børn udvikler sig. Her er der højt til loftet og her får børn lov til at bruge deres nysgerrighed og fantasi – hver dag.
Værdigrundlag
Alt hvad vi gør i Bifrost, har til formål at sikre de bedst mulige rammer for børns trivsel, udvikling, læring og dannelse, og derfor arbejder vi ud fra følgende fælles værdier, som skaber et varmt, trygt, omsorgsfuldt og lærerigt miljø omkring børnenes hverdag.

Trygge relationer

-Vi arbejder målrettet med at etablere tillidsfulde, trygge og gensidigt respektfulde relationer til alle børn og forældre i Bifrost.
 -Vi gør børn trygge og tillidsfulde ved at vise dem at de ”kan regne med os” – vi er der for dem, når de har brug for os og vi støtter og guider dem.
 -Vi skaber tillid og tryghed ved at være opmærksomme på det enkelte barns behov og understøtte det i dets nærmeste udviklingszone, så barnet oplever sig som kompetent og får succesoplevelser, når det øver sig på noget nyt.
 -I Bifrost bliver børn mødt positivt af varme, omsorgsfulde, indlevende og respektfulde voksne.
 -Vi lytter til det enkelte barn, vi guider dem i det relationelle og vi giver dem kompetencerne til at begå sig i samspillet med andre.
 -Vi hjælper og støtter børnene i Bifrost og vi taler til dem i en positiv og respektfuld tone.
- Vi tager børn alvorligt og forsøger altid at sætte os i deres sted, forstå deres oplevelser og deres livsverdener.

Nærvær:
 I Bifrost vægter vi nærvær og omsorg højt.
 -Vi tager os tid til at være på gulvet med børnene, lytte til dem og samtale med dem.
 -Vi tillægger det stor værdi bare at være til stede og fordybe os, involvere os i børnenes leg, følge deres initiativer og spor.
 -Vi har fokus på at skabe rammerne for både børne- og vokseninitieret leg – og vi deltager gerne.
 -Vi griner sammen med børn, smiler til dem, har øjenkontakt med dem og trøster dem, når de har brug for det.
-Vi er tilgængelige, åbne og imødekommende voksne, der favner børnene omkring os.
-Vi giver nærvær og omsorg til alle børn, vi er opsøgende på og rækker ud efter børn, når i kan mærke, at de har brug for os.
 -Vi arbejder indgående på at styrke og opretholde gode relationer til hvert enkelt barn – det er en forudsætning for den udviklende og trivselsfremmende kontakt.

Fællesskab

Vi tror på fællesskabet og på værdien i at være en del af noget større.

- Alle har forskellige kompetencer og dermed værdi for fællesskabet – alle er vigtige for vores fællesskab, og det skal børnene i Bifrost mærke

-Alle børn i Bifrost skal opleve at være del af et fællesskab – først i det små i vuggestuen og børnehaven og senere i samfundet – er afgørende for, at børn klarer sig godt nu og her og fremadrettet

-Vi har fokus på at alle børn får mulighed for at bringe deres individuelle ressourcer i spil i et fællesskab – være interessante for og have en plads i fællesskabet.

-Vi møder børnene åbent og nysgerrigt, og vi arbejder med at denne tilgang til andre mennesker forplanter sig i børnene samspil med hinanden.

- I Bifrost tror vi på, at vi som voksne er vigtige rollemodeller for måden børn etablerer og begår sig i fællesskaber på – derfor arbejder vi også aktivt på at opretholde et indbyrdes fællesskab baseret på positiv kommunikation, interesse for hinanden, respekt for sig selv, forskellighed og humor.

- Vi arbejder på at give børn erfaringer med at indgå i forskellige typer af fællesskaber på tværs af køn, alder, interesser og nationalitet.

-Herudover har vi fokus på gruppesammensætninger, der understøtter det enkelt barns udvikling og giver dem gode muligheder for at prøve sig selv af i fællesskabet med andre børn.