ICDP

I Bifrost arbejder vi med ICDP. ICDP er en forkortelse af International Child Development Program. Det har til formål, at øge kvaliteten af samspillet mellem børn og voksne. ICDP har fokus på, pædagogens ressourcer, og fokus på skabelsen af de nære tætte relationer. I den voksnes interaktion med børnene arbejdes der ud fra otte samspilstemaer, der er følgende:

1. Vise positive følelser – vise at man er glad for barnet/eleven
  2. Tilpasse sig barnet/eleven og følge dets initiativ
  3. Tale til barnet/eleven om ting, det er optaget af, og prøve at få en samtale i gang
  4. Give ros og anerkendelse for det, barnet/eleven kan
  5. Hjælpe barnet/eleven med at fokusere dets opmærksomhed
  6. Give mening til barnets/elevens oplevelser af omverdenen og udtrykke entusiasme
  7. Uddybe og give forklaringer
  8. Hjælpe barnet/eleven med at kontrollere sig selv ved på en positiv måde at sætte grænser for det – ved at vejlede det og vise positive alternativer

Der er fokus på den anerkendende tilgang og på, at det er den voksne, der har ansvaret for at skabe den gode relation til det enkelte barn. Det er den voksne, der igennem empati, medfølelse og anerkendelse vinder barnets tillid til at skabe de nære relationer.

De nære trygge relationer er grobund for barnets trivsel, udvikling og læring.