PRAKTIKBESKRIVELSE jf. Bekendtgørelse nr. 211 af 06/03/2014 om uddannelse til professionsbachelor som pædagog. Gældende fra 1. juli 2019 |
|
Beskrivelse af praktikstedet: Institutionens navn: Adresse: Postnr. og By: Tlf.nr.: Institutionens E-mail: Hjemmeside adr.: Institutionsleder: Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelsen: Kommunal: Privat: Regional: |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfylde Bifrost Østermarksvej 21 a og b 8300 Odder 87803910 bifrost.odder.dk Annette Torntoft Trine Nyborg Annette Hjorth Bifrost er en kommunal institution, der består af tre afdelinger: Udgård, Midgård og Asgård. De er studerende er tilknyttet Midgård og Asgård, derfor omhandler uddannelsesplanen kun de to afdelinger. I Bifrost er der mulighed for, at den studerende kan ringe eller komme på besøg inden valg af praktiksted. |
Side 1 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
kontakt Annette eller Trine. |
Institutionstype/ foranstaltning a) Antal børn/unge /voksne b) Aldersgruppe c) Antal stuer / afdelinger d) Åbningstid |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Asgård: Trine er vejleder a)44 børnehavebørn, 24 vuggestuebørn b) 0-6 år c) 2 børnehavestuer og 2 vuggestuegrupper d)man-torsdag: 6.20-17, fredag 6.20-16.30 Midgård: Annette er vejleder a) 44 børnehavebørn, 24 vuggestuebørn b) 0-6 år c) 2 børnehavestuer og 2 vuggestuegrupper d) man-torsdag: 6.20-17, fredag 6.20-16.30 |
Side 2 af 27
PædagoguddannelsenVIAUniversityCollege
Institutionensformål jf. lovgrundlag. |
Udfyldesaf institutionen Ifølge lovomdagtilbudafsnit2: dagtilbudtil børn indtil skolestart, skal vi bla. Opfylde § 7. Derfor læner vores værdigrundlag sig op af denne lov. Vi har en stor opgave i, atkunnegivebørnenedebedsteudviklingsmulighederog trivsel indenforderammervi har. Detteforegår i tæt samarbejdemedforældrene. Voresmål eratværemedtil at give børnene det gode børneliv, som alle børn har ret til. Vi har et fælles værdigrundlag for begge afdelinger i Bifrost. Værdierne som vi vægter i Bifrost mener vi er vigtige for alle der kommer I Bifrost. Vores værdigrundlag tager udgangspunkt i ICDP og bygger på værdi ordene. Fællesskabsfølelse: Når man har noget sammen skaber det fællesskabsfølelse. Børn og voksne skaber sammen fællesskabsfølelse. Børn, voksne og forældre har alle at ansvar for, at være med til at skabe fællesskabsfølelse. Vi skal vise hensyn, forhandle og gå på kompromis. Læring: Livet er læring. Udfordringer er læring. Læreplaner. Børnene lærer i fællesskaber. Anerkendelse: Møder børnene med positivitet og glæde Respektere og acceptere hinanden. Rummelighed. Vi som voksne skal anerkende hinanden. Møde børnene med en anerkendende forståelse. Anerkendende grænsesætning. |
Side 3 af27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
Nærvær: Man skal kunne rumme for at være nærværende. Lege med og følge børnenes initiativ. Vi skal fordybe os sammen med børnene. Vis interesse for det børnene er optaget af. Dialog: Dialogen er i alt. Lær at bruge sproget. Udvikling og læring. Husk på dialogen ikke monolog. Base til udvikling. Vi justerer os ind i dialogen. Mange forskellige dialoger. |
Karakteristik af brugergruppen: Beskrivelse af den / de aktuelle børne- / bruger/borgergruppe. |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Børnegruppe der består af mange forskellige slags familie miljøer. Dvs. vi har børn fra ressourcestærke familier, børn med særlige behov samt tosprogede børn. |
Arbejdsmetoder: Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis og teoretiske og metodiske grundlag (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål) |
Vi prioriterer legen højt i Bifrost, hvor pædagogens rolle består af at være nærværende, initiativrig og engageret i børnenes interesser. Vi vægter børnenes medbestemmelse og vigtigheden af børns relationsdannelse. Vi arbejder ud fra ICDP principperne i vores hverdag, da vi mener den anerkendende tilgang til det enkelte barn er med til at styrke barnets alsidige udvikling og vores relationer til børnene. |
Side 4 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
|
Ansatte (pædagogiske faggrupper, andre faggrupper) |
I afdeling midgård: 8 pædagoger, 1 studerende, 2 medhjælpere, som er fast ansatte. I afdeling Asgård: 8 pædagoger, 1 studerende, 2 medhjælpere. Derudover er der faste vikarer der bliver brugt. 1 leder, der er leder for vores 3 afdelinger i Bifrost samt dagplejen Odderby, leder af pladsanvisningen. 1 pædagogisk leder Asgård og Midgård 1 rengøringsdame i hver afdeling, 1 pedel Løbende har vi fleksjobbere og praktikanter fra produktionsskolen i Odder. |
Praktikvejlederens kvalifikationer: |
Trine, vejleder Asgård: Pædagogisk grunduddannelse: Uddannet fra Jysk Pædagogseminarium juni 2004 PD modul i praktikvejledning: |
Side 5 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
Diplomuddannelse : April 2009 Andet/ andre uddannelser: Kursusforløb i: Sprogpakken og ICDP Annette vejleder Midgård: Pædagogisk grunduddannelse: uddannet fra Gedved Pædagogseminarium juni 1999. Annette er arbejdsmiljørepræsentant for hele Bifrost. Diplomuddannelse: December 2017 Kursusforløb: ICDP |
Tværprofessionelt samarbejde in- og eksternt: |
PPR, psykolog, talepædagog, tosprogskonsulent, fysioterapeut og sundhedsplejerske. |
Særlige forhold omkring den studerendes ansættelse |
I Asgård: Den studerende vil have tilknytning til begge børnehavegrupper, da der er timer på begge stuer. Stuerne arbejder meget på tværs af hinanden og inddeler børnene i grupper på tværs. Vejleder er tilknyttet vuggestuen. |
Side 6 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
I Midgård: Den studerende er tilknyttet vuggestuegruppen og er på samme stue som sin vejleder. |
Arbejdsforhold Forventes den studerende at arbejde alene? Ved bekræftelse: hvor meget og hvordan? |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Den studerendes arbejdsforhold, varierer efter hvilken praktikperiode han/hun er i samt personens ansvarlighed. Det skal forventes den studerende kan arbejde alene i enkelte situationer under sit praktikophold. Dvs at den studerende kan opleve at være alene på sin stue med et antal børn, men aldrig alene i hele huset. Den studerende vil aldrig komme til at stå alene med ansvaret. Vi forventer den studerende er omstillingsparat og fleksibel ift. vores pædagogiske praksis. Bifrost er en praktikinstitution og med det menes der, at den studerende kan gøre brug af mange sparringspartnere. Vi deltager alle aktivt og bidrager gerne med vores kompetencer. Dermed er der mulighed for at begå sig i både et lille og stort læringsrum som studerende. Vejlederen står primært for afvikling af vejledning samt formaliteterne. |
Øvrige oplysninger |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) |
Side 7 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
Uddannelsesplan Praktikstedet skal jf. bekendtgørelsen §9 stk. 2 udfærdige Uddannelsesplan for de praktikperioder, praktikstedet kan modtage studerende. Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder med angivelse af relevant litteratur, organisering af praktikvejledning og af kontakt til professionshøjskolen. Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen. |
Specialiseringsmuligheder: Hvilke specialiseringsmuligheder kan praktikstedet tilbyde? (Sæt X - Nogle praktiksteder, kan tilbyde flere specialiseringsmuligheder. Vi opfordrer til, at praktikstedet angiver primær og evt. sekundær specialiseringsmulighed. Den primære specialiserings kompetenceområder for 2. og 3. praktik skal præsenteres i uddannelsesplanen. Praktikstedet kan præsentere det sekundære specialiseringsområde på samme måde) Primær: Sekundær: ● Dagtilbudspædagogik ja ● Skole- og fritidspædagogik ● Social- og specialpædagogik |
Valgfagsområder: Følgende emneområder er valgfag for de studerende i løbet af uddannelsen. Hvilke af disse emneområder kan ses i det daglige arbejde i institutionen? |
Side 8 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
1) Kreative udtryksformer. 2) Natur og udeliv. 3) Sundhedsfremme og bevægelse. 4) Medier og digital kultur. 5) Kulturprojekter og kulturelt iværksætteri. 6) Social innovation og entreprenørskab. 7) Kulturmøde og interkulturalitet. Det er 1, 2, 3 og 6 der dagligt kan ses i det pædagogiske arbejde i Bifrost, men de andre bliver også jævnligt anvendt. |
Side 9 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
Uddannelsesplan 1. Praktik (Grundfagligheden) |
|
|
Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. |
|
|
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
|
praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, |
anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, |
|
målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, |
målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, |
|
evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer og |
dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, og |
|
såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. |
anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. |
|
Angivelse af relevant litteratur |
Relationsarbejde i institution og skole af Karsten Hundeide. |
|
Side 10 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
Empati gennem leg og sprog, af Margaretha Øhman Glædens pædagogik, af Anne Linder |
|
Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden |
Praktikvejleder vil løbende informere den studerende om, hvordan det ser ud med hans/hendes arbejde med videns og færdighedsmålene. Der vil evalueres meget ud fra det praktiske pædagogiske arbejde, sammenkobling af teori og praksis. Vores fokus i denne 7 ugers praktik er at den studerende kommer ud i vores pædagogiske praksis på øve basis. |
|
Organisering af vejledning: a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?: |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det uldes) |
|
Side 11 af 27
PædagoguddannelsenVIAUniversityCollege
b)Hvordanoghvornårafholdesvejledning? c)Hvordan inddragesdenstuderendesportfolio i vejledningsprocessen? |
Derforventesatden studerendemøder forberedtogengageret til hvervejledningstime. a)Under de første vejledningstimer vil der blive lavet en projektkalender for tilrettelæggelsen af den studerendes viden og færdighedsmål, for at skabe et overblik og for at den studerende kan nå at indfri sit kompetencemål. Det vil foregå som en løbende dialog mellem studerende og vejleder, så vi får skabt det optimale læringsrum for den studerende. Den studerende har ansvar for egen læring/uddannelse. b) Der afholdes vejledning 1 time om ugen, lige pt om onsdagen Midgård og om mandagen i Asgård. Der kræves, at der foreligger |
|
Side12af27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
en dagsorden til hver gang samt, at der bliver skrevet et kort referat efter hver endt vejledningstime. c) Den studerende skal inddrage praksisfortællinger/iagtta gelser/refleksioner fra hverdagen samt inddrage relevant teori. |
|
Den studerendes arbejdsplan: |
Den kan variere fra gang til gang, derfor bliver arbejdsplanen udleveret under den studerendes forbesøg. Der vil være åbne og lukkevagter. |
|
Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution (herunder en kort beskrivelse af hvordan institutionen forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet) |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Vi går ind for dialog, og vægter åbenhed og ærlighed. Derfor vil der blive taget hånd om det tidligt. Praktikvejleder vil informere den studerende om sin bekymring. I samråd |
|
Side 13 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
med den studerende vil der blive lavet en handlingsplan. Lederen vil blive informeret om dette. Lykkes handlingsplanen ikke indkaldes seminariet til en samtale med den studerende og os. |
|
Side 14 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
Uddannelsesplan 2. praktik - Dagtilbudspædagogik |
|
|
Område 3: Relation og kommunikation – 2. praktikperiode. Området retter sig mod relationer, samspil og kommunikation i pædagogisk praksis med 0-5-årige børn, herunder betydningen af børns forskellige livsbetingelser for trivsel, relationer og kommunikation. |
|
|
Kompetencemål: Den studerende kan skabe relationer til det enkelte barn og børnegruppen, støtte børnene i at indgå i relationer til hinanden, støtte udviklingen af børns kommunikative kompetencer, beherske professionel kommunikation samt reflektere over sine egne evner til at kommunikere og indgå i relationer. |
|
|
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
|
det 0-5 årige barns forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlige behov, |
tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børns forudsætninger, interaktion og kommunikation, |
|
samspil og interaktion samt relationernes betydning for det 0-5 årige barns leg, læring, socialisering, trivsel og udvikling, |
skabe nærværende relationer og understøtte det enkelte barns udfoldelses- og deltagelsesmuligheder i fællesskabet, |
|
dialog og professionel kommunikation, |
kommunikere nuanceret, præcist og forståeligt med børn, familier og kolleger, |
|
leg, legeteorier og legekulturer, |
rammesætte børns leg, |
|
kropslig, kreativ, musisk og æstetisk læring og udfoldelse i pædagogisk praksis og |
målsætte, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter og generelt motivere og understøtte børns leg og æstetiske, musiske og kropslige udfoldelse og |
|
Side 15 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde. |
tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser for omsorg, sundhed og forebyggelse. |
|
Angivelse af relevant litteratur: |
Relationsarbejde i institution og skole af Karsten Hundeide. Empati gennem leg og sprog, af Margaretha Øhman Glædens pædagogik, af Anne Linder |
|
Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden |
Praktikvejleder vil løbende informere den studerende om, hvordan det ser ud med hans/hendes arbejde med videns og færdighedsmålene. At der sker en udvikling og læring gennem praktikken får skabt sin faglige identitet. Der vil evalueres meget ud fra det praktiske pædagogiske arbejde, sammenkobling af teori og praksis. |
|
Organisering af vejledning: a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?: b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning? c) Hvordan inddrages den studerendes portfolio i vejledningsprocessen? |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Der forventes at den studerende møder forberedt og engageret til hver vejledningstime. a)Under de første vejledningstimer vil der blive lavet en projektkalender for tilrettelæggelsen af den studerendes |
|
Side 16 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
viden og færdighedsmål, for at skabe et overblik og for at den studerende kan nå at indfri sit kompetencemål. Det vil foregå som en løbende dialog mellem studerende og vejleder, så vi får skabt det optimale læringsrum for den studerende. Den studerende har ansvar for egen læring/uddannelse. b) Der afholdes vejledning 1 time om ugen, lige pt om onsdagen Midgård og om mandagen i Asgård. Der kræves, at der foreligger en dagsorden til hver gang samt, at der bliver skrevet et kort referat efter hver endt vejledningstime. c) Den studerende skal inddrage praksisfortællinger/iagttagelser/reflek sioner fra hverdagen samt inddrage relevant teori. |
|
Institutionen som praktiksted: Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger |
Forventer at den studerende er nysgerrig, undrende, engageret og deltager i vores pædagogiske praksis. Forventer der tages ansvar for egen læring. |
|
Side 17 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
Der forventes der arbejdes med ICDP. Den studerende skal være indstillet på at blive filmet i sine projektforløb. De klip vil blive analyseret og reflekteret til vejledning. |
|
Den studerendes arbejdsplan: |
Den kan variere fra gang til gang, derfor bliver arbejdsplanen udleveret under den studerendes forbesøg. Der vil være åbne og lukkevagter. |
|
Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution (herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet) |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Vi går ind for dialog, og vægter åbenhed og ærlighed. Derfor vil der blive taget hånd om det tidligt. Praktikvejleder vil informere den studerende om sin bekymring. I samråd med den studerende vil der blive lavet en handlingsplan. Lederen vil blive informeret om dette. Lykkes handlingsplanen ikke indkaldes seminariet til en samtale med den studerende og os. |
|
Side 18 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
|
|
Uddannelsesplan 3. praktik - Dagtilbudspædagogik |
|
|
Område 4: Samarbejde og udvikling – 3. praktikperiode. Området retter sig mod systematisk og videnbaseret refleksion over og bidrag til udvikling og innovation i pædagogisk praksis. |
|
|
Kompetencemål: Den studerende skal målrettet kunne tilrettelægge, gennemføre, dokumentere og evaluere aktiviteter og læreprocesser, der støtter barnets trivsel, læring, dannelse og udvikling. I den forbindelse skal den studerende på et fagligt grundlag kunne udfordre eksisterende praksis, afsøge og vurdere alternative muligheder og bidrage til udvikling af pædagogisk praksis. |
|
|
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
|
samfundsmæssige og institutionelle problemstillinger forbundet med pædagogisk arbejde i dagtilbud, |
identificere, analysere og vurdere samfundsmæssige rammer og institutionskulturens betydning for samarbejde, pædagogisk udvikling og kvalitet, |
|
leg, bevægelse, natur- og kulturoplevelser, digitale medier samt skabende aktiviteters betydning for 0-5 åriges dannelse, trivsel, læring og udvikling, |
udvikle det fysiske, psykiske, sociale og æstetiske børnemiljø, |
|
forandringsprocesser og innovation, |
bidrage til udvikling af pædagogisk praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, |
|
Side 19 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
inddragelse af børn og forældres perspektiv i udviklings- og forandringsprocesser, |
inddrage børn og forældres ideer og kreativitet som en del af pædagogiske udviklings- og forandringsprocesser, |
|
didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og |
sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og |
|
førstehjælp. |
udføre grundlæggende førstehjælp. |
|
Angivelse af relevant litteratur: |
Relationsarbejde i institution og skole af Karsten Hundeide. Empati gennem leg og sprog, af Margaretha Øhman Glædens pædagogik, af Anne Linder |
|
Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden |
Praktikvejleder vil løbende informere den studerende om, hvordan det ser ud med hans/hendes arbejde med videns og færdighedsmålene. At der sker en udvikling og læring gennem praktikken får skabt sin faglige identitet. Der vil evalueres meget ud fra det praktiske pædagogiske arbejde, sammenkobling af teori og praksis. |
|
Side 20 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
|
|
Organisering af vejledning: a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?: b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning? c) Hvordan inddrages den studerendes portfolio i vejledningsprocessen? |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Der forventes at den studerende møder forberedt og engageret til hver vejledningstime. a)Under de første vejledningstimer vil der blive lavet en projektkalender for tilrettelæggelsen af den studerendes viden og færdighedsmål, for at skabe et overblik og for at den studerende kan nå at indfri sit kompetencemål. Det vil foregå som en løbende dialog mellem studerende og vejleder, så vi får skabt det optimale læringsrum for den studerende. |
|
Side 21 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
Den studerende har ansvar for egen læring/uddannelse. b) Der afholdes vejledning 1 time om ugen, lige pt om onsdagen Midgård og om mandagen i Asgård. Der kræves, at der foreligger en dagsorden til hver gang samt, at der bliver skrevet et kort referat efter hver endt vejledningstime. c) Den studerende skal inddrage praksisfortællinger/iagttage lser/refleksioner fra hverdagen samt inddrage relevant teori. |
|
Institutionen som praktiksted: Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger? |
Forventer at den studerende er nysgerrig, undrende, engageret og deltager i vores pædagogiske praksis. Forventer der tages ansvar for egen læring. Der forventes der arbejdes med ICDP. |
|
Side 22 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
Den studerende skal være indstillet på at blive filmet i sine projektforløb. De klip vil blive analyseret og reflekteret til vejledning. |
|
Den studerendes arbejdsplan: |
Den kan variere fra gang til gang, derfor bliver arbejdsplanen udleveret under den studerendes forbesøg. Der vil være åbne og lukkevagter. |
|
Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution (herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet) |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Vi går ind for dialog, og vægter åbenhed og ærlighed. Derfor vil der blive taget hånd om det tidligt. Praktikvejleder vil informere den studerende om sin bekymring. I samråd med den studerende vil der blive lavet en handlingsplan. Lederen vil blive informeret |
|
Side 23 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
|
om dette. Lykkes handlingsplanen ikke indkaldes seminariet til en samtale med den studerende og os. |
|
Side 24 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
Uddannelsesplan 4. praktik - Bachelorprojektet |
|
Område: Bachelorprojektet, herunder 4. praktikperiode. Bachelorprojektet udspringer af den studerendes specialiseringsområde. Bachelorprojektet og den tilhørende bachelorpraktik tager udgangspunkt i en professionsrelevant problemstilling. Bachelorprojektets problemformulering danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse, identifikation af udviklingsmuligheder og perspektivering af praksis. |
|
Kompetencemål: Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere pædagogfaglige problemstillinger. |
|
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
virkefelter for den pædagogiske profession, |
identificere, afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både teoretisk og praktisk karakter, |
pædagogfaglig udvikling og innovation, |
identificere og fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk praksis, |
pædagogens professionsfaglighed og professionsetik, |
formidle etiske og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og demonstrere professionsfaglig dømmekraft, |
følgende forholds indflydelse på den valgte problemstilling: -Kulturelle og sociale. -Institutionelle og organisatoriske. |
inddrage organisatoriske og samfundsmæssige forhold i |
Side 25 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
-Historiske, samfundsmæssige og internationale, |
perspektiveringen af den valgte problemstilling, |
nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater af relevans for den valgte problemstilling, |
inddrage viden og forskning i en faglig argumentation, |
empiriske undersøgelsesmetoder samt deres muligheder og begrænsninger og |
vurdere og begrunde valget af metoder til indsamling af empiri og |
opgaveskrivning og faglig formidling. |
formidle analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt. |
Institutionens udviklings- og innovationsfelter: |
|
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Vi er en institution der er åben for nye tiltag, som læner sig op af vores værdi ord, så vi lægger gerne vores institution til rådighed. Vi håber de studerende vil kontakte os og vælge os som 4. praktik. |
|
Institutionens rammer for empiriindsamling: (Herunder tilladelser til f.eks. fotografering, videooptagelse mv.) |
|
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) |
Side 26 af 27
Pædagoguddannelsen VIA University College
Den studerende har mulighed for at filme og fotografere, der skal dog altid laves en samtykkeerklæring fra forældrene til de børn der skal filmes. |
Kontaktperson for den studerende |
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes) Trine Nyborg Frederiksen afdeling Asgård, Annette Hjorth afdeling Midgård |