Dagsrytmen i Bifrost

Den faste dagsrytme skaber genkendelighed og tryghed for børnene. Vi forsøger så vidt muligt at give jeres barn den bedste start på dagen, ved at der oftest er en fra vuggestuen og en fra børnehaven om morgenen til at tage imod jeres barn.

En typisk hverdag i Bifrost´s afdelinger ser således ud:

Kl. 6.20:Bifrost åbner og vi byder de første børn velkommen til en dejlig dag i Bifrost. Der åbnes på en stue, hvor alle børn er velkommen. Børnene må meget gerne have morgenmad med hjemmefra, som vi hjælper med at give dem, indtil til kl. 7.30.

Kl. 7.30: Går børnehavebørnene ned i børnehaven og vuggestuebørnene i vuggestuen. Vi leger på stuerne, hygger os og tager løbende imod de resterende børn.. Vi afholder samling med fx musik, højtlæsning, gennemgang af dagen, sanglege og spiser frugt/drikker vand.

Du kan som forældre hjælpe os med at bevare det gode nærvær, fordybelsen og koncentration omkring samlingen ved at aflevere dit barn inden kl. 8.45 eller ankomme efter samling kl. 9.30.

Kl. 9.30: Formiddagsaktiviteter indtil frokost. vi leger inde og ude i mindre grupper, vi fordyber os i kreative aktiviteter, hvor vi maler, tegner, og klippe/klistrer, vi laver krop-og-bevægelsesaktiviteter med fokus på børnene motorik, vi øver sprog og leger rollelege og vi går på ture ud af huset (fx til skoven og til legepladser i nærområdet – sommetider med medbragt mad). I dette tidsrum skaber vi også forskellige læringsrum for børnene, som tager afsæt i deres perspektiver, inspirerer dem og understøtter dem i deres udvikling.

Kl. 10.30-12.00: Vi spiser vores madpakker. I Bifrost serverer vi vand til maden.

Kl. 11.30-13.30: Børnehaven leger på legepladsen.

Vuggestuebørnene sover middagslur.

Personalet holder øje med de børn der sover. Der hygges og leges med de vuggestuebørn som er vågnet. Derudover benytter personalet tiden til at afholde pauser, møder og udarbejde pædagogisk administrativt arbejde.

Kl.13.30-14.30: Vi spiser vores eftermiddagsmadpakker

Kl. 14.30 – 17.00: Resten af eftermiddagen leger vi inde og ude. Vi laver kreative ting, leger med klodser, biler, dukker, dyr og køkkenting, vi danser stopdans, tumler, synger, griner, fjoller og hygger. Vi sætter aktiviteter i gang og vi følger børnenes spor og ideer. I Bifrost griber vi de skønne ideer, børn har, og sammen lader vi fantasien få frit spil. Vi lukker og siger tak for en dejlig dag.

(Husk at vi lukker kl. 16.40 om fredagen).