Søvnpolitik

Søvn.

Det er under søvnen, at kroppen restituerer sig og samler kræfter oven på en spændende og udforende dag. For lidt søvn svækker immunforsvaret og øger risikoen for sygdom og mistrivsel. Vi kan alle nikke genkendende til, hvordan man kan være irritabel og uoplagt efter en nat med for lidt søvn. Søvn er en meget vigtig faktor for børns dagligdag, derfor prioriterer vi, at børnene holder fast i deres egen naturlige søvnmønster, som børnene har indarbejdet hjemmefra.

Det lille barn har som oftest når det starter i vuggestuen behov for, at sove mere end en gang om dagen, hvilket vi tager hensyn til. Dette er naturligvis noget vi taler med jer forældre om, når jeres barn starter i vuggestue.

Når vi modtager børnehavebørn er der mulighed for en middagslur.

Vi kan komme i en situation, hvor der skal laves en særlig plan for jeres børns søvn, dette er naturligvis også et samarbejde mellem jer forældre og pædagogerne.

De børn som sover en gang i løbet af dagen bliver puttet senest kl. 12.00 og får som udgangspunkt lov til, at sove indtil de vågner, da dette udvikler det sundeste søvnmønster. Hvis pædagogerne i samråd med jer forældre vurdere, at der er brug for, at regulere i jeres barns søvn vækker vi som udgangspunkt ikke børnene mellem 12.00 og 14.30

Alle vuggestuebørn sover i krybber og barnevogne. Når børnene bliver for store til barnevognen, kommer de ind og sover

Vi har ikke nogen bestemt alder for, hvornår børnene holder med at sove, da vi af erfaring ved at der er stor forskel på, hvornår børn er klar til at slippe deres middagssøvn. Endvidere er der som oftest forskel på aktivitetsniveauet i institutionen og hjemme, derfor kan vi opleve, at børn som har ikke sover til middag hjemme stadig kan have behov for en lur i institutionen.

Børn som er ved at slippe deres middagssøvn kan nogen gange have glæde af en ”nedtrapning”, hvor de sover 2-3 dage om ugen.