Sygdomspolitik

Sygdom og fravær:

Syge børn skal blive hjemme!

Ved almindelige børnesygdomme følger vi Sundhedsstyrelsens regler.

Hvis jeres barn er syg eller af anden grund ikke kommer i institution, bedes I skrive en besked til os på aula.

Hvis jeres barn bliver syg mens det er i institutionen kontakter vi jer med henblik på, at I skal hente barnet så hurtigt som muligt. Dels for, at formindske smittefaren ift. de andre børn og de voksne men også fordi det kan været meget belastende for barnet, at være sammen med mange andre, når man har det skidt. Et sygt barn har brug for mere omsorg og pleje, end vi har ressourcer til i Bifrost

Det behøver ikke nødvendigvis være fordi barnet har feber, at vi ringer efter jer forældre det kan også være, hvis vi vurderer at barnet har det alment dårligt og er anderledes end det sædvanligvis er.

Det er vigtigt at telefonnumrene til jer altid er opdateret.

Børnene kan være kommet ud for et uheld, hvor vi hurtigt skal kunne f fat på jer.

Det er vigtigt, at jeres børn er raske når de kommer i institution igen dels pga. smittefare ift. de andre børn men også fordi børnene skal kunne følge dagligdagen i institutionen. Dvs. de skal kunne deltage i de aktiviteter der er i institutionen.

Når børnene kan følge en normal dag i institutionen er de raske til at komme i institution igen. Undersøgelser viser at børn der får en feberfri dag inden de bliver afleveret i institutionen mindsker risikoen for sygdomme eller at blive hurtigt syg igen.

I vil også kunne opleve, at vi beder jer om at få undersøgt jeres barn hos lægen, da vi kan være i tvivl om barnet er rask, hvis det fx har udslæt og om det evt. kan være noget der smitter de andre børn.

Vi giver ikke medicin i institutionen, så som smertestillende eller penicillin. Hvis jeres børn har en kronisk lidelse fx astmatisk bronkitis, hvor de skal have medicin flere gange om dagen, giver vi gerne medicin. Her vil I blive bedt om, at udfylde et medicinskema.

Opdager vi, at jeres børn har lus, kontakter vi jer også, hvor vi beder jer om, at komme og hente jeres børn. Børnene må komme igen lige så snart de har fået en ”luse kur”.

Hvis der er nogle særlige forhold omkring jeres barn fx diæt beder vi jer om en lægeerklæring. Det er meget vigtigt, at I som forældre overholder disse retningslinjer for alles skyld; børn, personale og forældre.